ქალი და ქალაქი: ფემინისტური არქიტექტურა თანამედროვე თბილისის ქუჩებში
ქალი და ქალაქი: ფემინისტური არქიტექტურა თანამედროვე თბილისის ქუჩებშითბილისის ქუჩები ლაბირინთივითაა – ვიწრო, გაუმჭვირვალე გადასახვევებით, მოულოდნელი ხედებით და შრეებად გადანაწილებული ისტორიით. თუმცა, რამდენად „ქალfriendly“ არის ეს ქალაქი? როგორ გვხვდება ქალი ურბანულ სივრცეში – როგორც სუბიექტი, როგორც არქიტექტორთა და გეგმარებელთა ადრესატი, თუ როგორც შემთხვევითი მნახველი, რომელიც მუდამ გზაზე დგას და არა გზის სათავეში?დღეს ურბანული კვლევები სულ უფრო ხშირად მიმართავენ ფემინისტურ არქიტექტურას – იდეას, რომ ქალაქები არ უნდა იყოს ნეიტრალური, არამედ პასუხობდნენ განსხვავებულ სოციო-გენდერულ საჭიროებებს. და ეს კითხვა უკვე თბილისის შემთხვევაშიც აქტუალურია.ფემინისტური არქიტექტურა – რას ნიშნავს?ფემინისტური არქიტექტურა არ ნიშნავს შენობებზე ქალის ქანდაკებების განთავსებას ან ვარდისფერი ფასადების აშენებას. ეს ნიშნავს ურბანული სივრცის გააზრებას იმით, თუ როგორ გადაადგილდებიან, როგორ ცხოვრობენ, როგორ მუშაობენ და როგორ გრძნობენ თავს ქალები ქალაქში.იგი ეჭვქვეშ აყენებს იმ სტანდარტულ გეგმარებას, რომელიც საუკუნეების განმავლობაში ფორმირდებოდა „საშუალო მამაკაცის“ გადაადგილებისა და საჭიროებების გარშემო.მაგალითად:განათება – რამდენად განათებულია ქუჩები, რომ ქალი ღამით უსაფრთხოდ იგრძნოს თავი?ტრანსპორტი – რამდენად ადაპტირებულია საზოგადოებრივი ტრანსპორტი დედების, ბავშვების ან მოხუცებისთვის?საჯარო ტუალეტები – რატომ არიან ისინი უხვად განთავსებული მამაკაცების საჭიროებებზე და ნაკლებად გათვალისწინებული ქალებისთვის?სკვერები – არის თუ არა ისინი რეალური დასვენების სივრცე, თუ უბრალოდ ვიზუალური დეკორაცია?თბილისი, როგორც "მამაკაცური ქალაქი"თბილისი ისტორიულად გამოკვეთილი პატრიარქალური გეგმარებით განვითარდა. ძველი უბნების ვიწრო ქუჩები, სადაც ქალი „სასურველი სიჩუმით“ უნდა გაევლო, ახალი უბნების არქიტექტურა – ჩაკეტილი ეზოებითა და ავტომობილებზე მორგებული ტრანსპორტით – სიგნალიზებს სივრცეს, რომელიც ქალის თანდასწრებას ითმენს, მაგრამ არ უწევს ხელს.ქალისთვის ტროტუარზე გადაადგილება ხშირად დაბრკოლებების გადალახვას ჰგავს – მაღაზიების განთავსება, არასწორად დაყენებული მანქანები, უხეში ზედაპირები – ქმნის ქალაქს, რომელიც არ არის შემხვედრი, არამედ გაუცხოებული.ქვედა სართული, როგორც ძალაუფლების არქიტექტურაფემინისტური არქიტექტურის მნიშვნელოვანი აქცენტი კეთდება ქვედა სართულზე – ქუჩის დონეზე, ანუ იმ სივრცეზე, სადაც ადამიანი ხვდება ადამიანს. სწორედ აქ ხდება ქალაქის სოციალური გაცვლა, და აქვე იგრძნობა, აქვს თუ არა ქალს ადგილი.თბილისის ქუჩები სავსეა ოფისებით, სუპერმარკეტებით და ავტომობილებით – მაგრამ იშვიათად ვხვდებით სივრცეებს, სადაც ქალი უსაფრთხოდ და ღიად შეუძლია დასვენება, ლაპარაკი, შვილთან ერთად ყოფნა, ან უბრალოდ ყოფნა ყოველგვარი ფუნქციის გარეშე.ქალური კონტაქტის სივრცეებიმიუხედავად ამისა, თანამედროვე თბილისში იქმნება ქალზე მორგებული სივრცეების ახალი ტალღა:ქალთა კაფეები და სამუშაო სივრცეები, რომლებიც ითვალისწინებენ მენსტრუაციულ საჭიროებებს, ბავშვის მოყვანის შესაძლებლობას ან უბრალოდ ხმაურისა და ძალადობისგან დაცულ ატმოსფეროს.ქალთა მიერ დეზაინირებული სკვერები, სადაც წარმოდგენილია სხვადასხვა თაობის, უნარების და ინტერესების ჯგუფები – მათ შორის ფეხით მოსიარულე დედები, ხანდაზმული ქალები და მოზარდი გოგონები.ინიციატივები, რომლებიც ქალებს ურბანულ კვლევაში რთავენ, რათა ქალაქის განვითარებაში თვითონ იყვნენ აქტიური მონაწილეები და არა მხოლოდ მომხმარებლები.დასკვნაქალი ქალაქში არ არის მხოლოდ მოქალაქე – ის არის არქიტექტურული სუბიექტი. როცა მასზე არ ფიქრობენ ურბანული დიზაინის პროცესში, თავად სივრცე ხდება უთქმელი დისკრიმინაციის საშუალება.ფემინისტური არქიტექტურა კი გვთავაზობს ალტერნატივას – ქალაქს, რომელიც არა მხოლოდ ტექნიკურად ფუნქციურია, არამედ ემოციურად და სოციალური თვალსაზრისით უსაფრთხო, ღია და თანასწორია ყველასთვის.თბილისი ჯერ კიდევ სჭირდება გადაფასება – არა გეოგრაფიულად, არამედ გენდერულად. და ეს გადაფასება დაიწყება მაშინ, როცა ქუჩაში ქალი აღარ იქნება სიფრთხილით გადამავალი სხეული, არამედ სივრცის სრულფასოვანი ავტორი.

თბილისის ქუჩები ლაბირინთივითაა – ვიწრო, გაუმჭვირვალე გადასახვევებით, მოულოდნელი ხედებით და შრეებად გადანაწილებული ისტორიით. თუმცა, რამდენად „ქალfriendly“ არის ეს ქალაქი? როგორ გვხვდება ქალი ურბანულ სივრცეში – როგორც სუბიექტი, როგორც არქიტექტორთა და გეგმარებელთა ადრესატი, თუ როგორც შემთხვევითი მნახველი, რომელიც მუდამ გზაზე დგას და არა გზის სათავეში?
დღეს ურბანული კვლევები სულ უფრო ხშირად მიმართავენ ფემინისტურ არქიტექტურას – იდეას, რომ ქალაქები არ უნდა იყოს ნეიტრალური, არამედ პასუხობდნენ განსხვავებულ სოციო-გენდერულ საჭიროებებს. და ეს კითხვა უკვე თბილისის შემთხვევაშიც აქტუალურია.
ფემინისტური არქიტექტურა – რას ნიშნავს?
ფემინისტური არქიტექტურა არ ნიშნავს შენობებზე ქალის ქანდაკებების განთავსებას ან ვარდისფერი ფასადების აშენებას. ეს ნიშნავს ურბანული სივრცის გააზრებას იმით, თუ როგორ გადაადგილდებიან, როგორ ცხოვრობენ, როგორ მუშაობენ და როგორ გრძნობენ თავს ქალები ქალაქში.
იგი ეჭვქვეშ აყენებს იმ სტანდარტულ გეგმარებას, რომელიც საუკუნეების განმავლობაში ფორმირდებოდა „საშუალო მამაკაცის“ გადაადგილებისა და საჭიროებების გარშემო.
მაგალითად:
განათება – რამდენად განათებულია ქუჩები, რომ ქალი ღამით უსაფრთხოდ იგრძნოს თავი?
ტრანსპორტი – რამდენად ადაპტირებულია საზოგადოებრივი ტრანსპორტი დედების, ბავშვების ან მოხუცებისთვის?
საჯარო ტუალეტები – რატომ არიან ისინი უხვად განთავსებული მამაკაცების საჭიროებებზე და ნაკლებად გათვალისწინებული ქალებისთვის?
სკვერები – არის თუ არა ისინი რეალური დასვენების სივრცე, თუ უბრალოდ ვიზუალური დეკორაცია?
თბილისი, როგორც "მამაკაცური ქალაქი"
თბილისი ისტორიულად გამოკვეთილი პატრიარქალური გეგმარებით განვითარდა. ძველი უბნების ვიწრო ქუჩები, სადაც ქალი „სასურველი სიჩუმით“ უნდა გაევლო, ახალი უბნების არქიტექტურა – ჩაკეტილი ეზოებითა და ავტომობილებზე მორგებული ტრანსპორტით – სიგნალიზებს სივრცეს, რომელიც ქალის თანდასწრებას ითმენს, მაგრამ არ უწევს ხელს.
ქალისთვის ტროტუარზე გადაადგილება ხშირად დაბრკოლებების გადალახვას ჰგავს – მაღაზიების განთავსება, არასწორად დაყენებული მანქანები, უხეში ზედაპირები – ქმნის ქალაქს, რომელიც არ არის შემხვედრი, არამედ გაუცხოებული.
ქვედა სართული, როგორც ძალაუფლების არქიტექტურა
ფემინისტური არქიტექტურის მნიშვნელოვანი აქცენტი კეთდება ქვედა სართულზე – ქუჩის დონეზე, ანუ იმ სივრცეზე, სადაც ადამიანი ხვდება ადამიანს. სწორედ აქ ხდება ქალაქის სოციალური გაცვლა, და აქვე იგრძნობა, აქვს თუ არა ქალს ადგილი.
თბილისის ქუჩები სავსეა ოფისებით, სუპერმარკეტებით და ავტომობილებით – მაგრამ იშვიათად ვხვდებით სივრცეებს, სადაც ქალი უსაფრთხოდ და ღიად შეუძლია დასვენება, ლაპარაკი, შვილთან ერთად ყოფნა, ან უბრალოდ ყოფნა ყოველგვარი ფუნქციის გარეშე.
ქალური კონტაქტის სივრცეები
მიუხედავად ამისა, თანამედროვე თბილისში იქმნება ქალზე მორგებული სივრცეების ახალი ტალღა:
ქალთა კაფეები და სამუშაო სივრცეები, რომლებიც ითვალისწინებენ მენსტრუაციულ საჭიროებებს, ბავშვის მოყვანის შესაძლებლობას ან უბრალოდ ხმაურისა და ძალადობისგან დაცულ ატმოსფეროს.
ქალთა მიერ დეზაინირებული სკვერები, სადაც წარმოდგენილია სხვადასხვა თაობის, უნარების და ინტერესების ჯგუფები – მათ შორის ფეხით მოსიარულე დედები, ხანდაზმული ქალები და მოზარდი გოგონები.
ინიციატივები, რომლებიც ქალებს ურბანულ კვლევაში რთავენ, რათა ქალაქის განვითარებაში თვითონ იყვნენ აქტიური მონაწილეები და არა მხოლოდ მომხმარებლები.
დასკვნა
ქალი ქალაქში არ არის მხოლოდ მოქალაქე – ის არის არქიტექტურული სუბიექტი. როცა მასზე არ ფიქრობენ ურბანული დიზაინის პროცესში, თავად სივრცე ხდება უთქმელი დისკრიმინაციის საშუალება.
ფემინისტური არქიტექტურა კი გვთავაზობს ალტერნატივას – ქალაქს, რომელიც არა მხოლოდ ტექნიკურად ფუნქციურია, არამედ ემოციურად და სოციალური თვალსაზრისით უსაფრთხო, ღია და თანასწორია ყველასთვის.
თბილისი ჯერ კიდევ სჭირდება გადაფასება – არა გეოგრაფიულად, არამედ გენდერულად. და ეს გადაფასება დაიწყება მაშინ, როცა ქუჩაში ქალი აღარ იქნება სიფრთხილით გადამავალი სხეული, არამედ სივრცის სრულფასოვანი ავტორი.
What's Your Reaction?






